به نام خدا
معناي انفاق در راه خدا از نظر علامه طباطبايي«ره»
* يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ كَثِيراً مِنَ الْأَحْبارِ وَ الرُّهْبانِ لَيَأْكُلُونَ أَمْوالَ النَّاسِ بِالْباطِلِ وَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَ الَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لا يُنْفِقُونَها فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِيمٍ .
اى كسانىكه ايمان آوردهايد! بسيارى از دانشمندان و راهبان، (با سوء استفاده از موقعيّت خود،) اموال مردم را به ناحق مىخورند و آنان را از راه خدا باز مىدارند و كسانىكه طلا و نقره مىاندوزند و آن را در راه خدا انفاق نمىكنند، پس آنان را به عذابى دردناك، بشارت بده .
سوره توبه آيه 34 .
مرحوم علامه طباطبايي در اَلميزان در ذَيل آيه 34 از سوره توبه در باره معنا و مراد از «انفاق در راه خدا» چنين فرمود :
وَ سَبيلُ اللهِ عَلَى ما يُستَفادُ مِن كَلامِهِ تَعالَى هُوَ ما تَوَقَّفَ عَلَيهِ قِيامُ دِينِ اللهِ عَلَى ساقِهِ وَ أَن يَسلِمَ [اَن يُسَلَِّمَ] مِن اِنهِدامِ بُنيانِهِ كَالجِهادِ وَ جَميعِ مَصالِحِ الدّينِ الواجِبِ حِفظُها، وَ شُئُونِ مُجتَمَعِ المُسلِمينَ اَلَّتِي يَنفَسِخُ عَقدُ المُجتَمَعِ لَوِ انفُسِخَت، وَ الحُقُوقِ المالِيَّةِ الواجِبَةِ الَّتِي أَقامَ الدِّينُ بِها صُلبَ المُجتَمَعِ الدِّينِيِّ ، فَمَن كَنَزَ ذَهَباََ أَو فِضَّةََ وَ الحاجَةُ قائِمَةُُ وَ الضَّرُورَةُ عاكِفَةُُ فَقَد كَنَزَ الذَّهَبَ وَ الفِضَّةَ وَ لَم يُنفِقها فِي سَبيلِ اللهِ فَليُبَشِّر بِعَذابِِ أَليمِِ فَإِنَّهُ آثَرَ نَفسَهُ عَلَى رَبِّهِ وَ قَدَّمَ حاجَةَ نَفسِهِ أَو وُلدِهِ ، اَلأِحتِمالِيَّةَ عَلَى حاجَةِ المُجتَمَعِ الدِّينِيِّ ، اَلقَطعِيَّةِ .
و انفاق در راه خدا آنگونه كه از كلام خداوند مُتعال (در آيات قرآن کريم در رابطه با انفاق و مانند آن) فهميده و استفاده مي شود ، آن است که اگر دين خدا بخواهد بر ساق و پايه اش قِوام و قيام داشته باشد متوقّف بر آن (انفاق) مي باشد . انفاق در راه خدا عبارتست از آن انفاقى كه قوام دين بر آن است و بواسطه آن بُنيان و اساس دين خدا از انهدام و نابودي محفوظ و سالم مي ماند و به عبارت ديگر اگر انفاق در راه خدا انجام شود دين خدا محفوظ و پايدار مي ماند . مانند انفاق در جهاد و جنگ و انفاق در جميع مصالح دينى كه حفظ آن مصالح واجب است، و همچنين مانند انفاق در شؤون و امور اجتماعى مسلمين كه با اِنفِساخ و به هم ريختن آن امور (بواسطه عدم انفاق) ، شيرازه و اساس اجتماع مسلمانان در هم مي ريزد و از بين مي رود ، و نيز مانند حقوق مالى که شرعا واجب است [مثل خمس و زکات] كه دين آن را به منظور تثبيت و تحكيمِ اساسِ اجتماع تشريع كرده است، پس کسي که طلا و نقره (پول و سرمايه و مال و اموالش) را حَبس و احتکار و ذخيره کند و براي رفعِ احتياجات مسلمانان خرج و انفاق نکند و حال آنکه مسلمين مُحتاج و نيازمند به هزينه ها و انفاقات باشند و ضرورت و نيازِ آنها (مسلمانان) هم پابرجا و بر قرار باشد ، چنين شخصي در واقع مشمول آيه 34 از سوره توبه است . پس به تحقيق او از کساني است که طلا و نقره (پول و سرمايه و مال و اموالش) را حَبس و احتکار و ذخيره نموده و انفاق در راه خدا نکرده است و بايد منتظر عذابِ اَليم و دردناكِ الهي باشد چون او خواسته و ميل خود را در برابر خواسته خدايش برگزيده و برتري داده و احتياج موهوم و احتمالى خود و فرزندانش را بر احتياج قطعى و مُبرَم و ضرورى جامعه دينى مسلمين مقدم داشته است .
(اَلميزان جلد 9 ص261)
****************************************************************
*
آیاسود بانکها و مؤسّسات مالی اعتباری رباست؟+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی رشتی