** دانايي در احکام و مسائل شرعي يک نوع فقاهت است (آيت الله سيداصغرسعادت ميرقديم لاهيجي)

post

 


Ask Eslam

 نظر علماي اسلام در مورد ازدواج دختران دوقلوي به هم چسبيده چيست؟ حکم ازدواج با دو خواهر بطور همزمان چطور؟ آيا حرام است؟

 اين مسئله از چند جهت قابل بحث و بررسي است که هر کدام مي تواند احکام جداگانه اي داشته باشد.

1- يا اين دوقلوها هر دو دختر هستند.  
2- يا هر دو پسر هستند.  
3- يا يکي دختر و ديگري پسر هستند. 
4- هر دو داراي دو جسم کاملا مُجزّا بوده (از قبيل: آلت تناسلي جداگانه) و تنها در بعضي ناحيه به همديگر چسبيده شده اند. 
5- آنها داراي يک آلت تناسلي هستند.

در فرض يک تا چهار مراجع عظام تقليد فرموده اند تا زماني که ضرورتي براي ازدواج نباشد بايد از ازدواج صرف نظر کنند، و اگر ضرورت قطعي و غير قابل اجتناب بود هر کدام مي توانند همسري انتخاب کنند. ولي بايد مسائل مربوط به محرم و نامحرم و ديگر وظائف شرعيه را رعايت نمايند.

اما در مسئله پنجم که هر دو داراي يک آلت تناسلي هستند، چند فرض به شرح زير براي آنها قابل تصور است: 

1- هر دو يک احساس کاملا مشترک از آلت تناسلي دارند. اگر هر دو بطور يکسان و همزمان مي توانند از آلت تناسلي مشترک خود لذات را احساس کنند، اما در بقيه اعضاء مثل سر از همديگر مجزا هستند، در صورتي که بلحاظ پزشکي نتوانند آلت تناسلي جداگانه اي براي هر يک ايجاد کنند، و نيز براي ازدواجشان ضرورت قطعي و غير قابل اجتناب باشد، آنها مي توانند با يک مرد بطور همزمان ازدواج کنند. 
2- هر دو احساس متفاوتي از آلت تناسلي دارند. در صورتي که احساس آنها از آلت تناسلي متفاوت باشد، يعني هر کدام بتوانند اين مسئله را جداگانه کنترل کنند در آن صورت مي توانند با در نظر گرفتن شروط ذکر شده در فرض قبلي به نوبت به ازدواج مرد واحدى در آيند. به اين ترتيب که آن فرد يکى را به عقد خود در آورد و بعد از طلاق و گذشتن عدّه، ديگرى را عقد کند (البتّه براى اين که گرفتار مشکلات طلاق هاى متعدّد نشوند مى توانند از عقد موقّت استفاده کنند). در اين صورت لازم است که هر کدام در زماني که در عقد ازدواج با آن مرد نيستند مراعات وظايف شرعيه را بکنند.  
3- آلت تناسلي تنها به يکي از آنها تعلق دارد. در اين صورت با در نظر گرفتن فروض قبلي ذکر شده در دو حالت پيشين مي توانند با يک مرد به شروطي که ذکر شد ازدواج کنند. آلت تناسلي به هر يک که تعلق دارد در همان زمان ازدواج مي تواند دخول صورت گيرد. و در صورتي که وي را طلاق داد و عده گذشت و با فرد ديگري ازدواج کرد نمي تواند دخول داشته باشد. يعني ازدواج به شرط عدم دخول.

نکته: از آنجا كه اين گونه مسائل بسيار نادر است، طبعاً احكام آن هم عجيب به نظر مى‌رسد.

پاسخ مراجع عظام تقليد (حَفِظَهُمُ اللهُ) در مورد اين سؤال به شرح زير مي باشد.

امام خميني (ره): ‏‏مي توانند ازدواج کنند ولي بايد مراعات وظايف شرعيه را‏‎ ‎‏بنمايند.‏[1] ايشان در پاسخ به اين سؤال که دو دختر بچه اي که سر هر دو به هم وصل شده است،‏ وقتي که کبيره شدند راجع به شوهر کردن تکليفشان چه مي باشد؟‏ مي فرمايند: مجرد وصل سرهاي آن دو نفر مانع ازدواج نيست و با‏‎ ‎‏مراعات وظايف و شرايط شرعيه مي توانند ازدواج کنند.‏[2]

آيت الله بهجت (ره): بعض موارد آن مشكل است.[3]

آيت الله تبريزي (ره): تا وقتى كه دوقلوها به هم چسبيده هستند ازدواج با آنها اشكال دارد، و اللّه العالم.[4]

آيت الله سيستاني: دو قلوهاي به هم چسبيده نمي توانند با هيچ کس ازدواج نمايند.[5]

آيت الله مکارم شيرازي: اگر دوقلوها پسر و ديگرى دختر باشد، در صورتى كه ضرورتى نباشد بايد از ازدواج صرف نظر كنند، و اگر ضرورت قطعى و غير قابل اجتناب باشد، هر كدام مى‌توانند همسرى انتخاب كنند. ولى تا آنجا كه ممكن است بايد جهات مربوط به محرم و نامحرم را رعايت نمايند، و از آنجا كه اين گونه مسائل بسيار نادر است، طبعاً احكام آن هم عجيب به نظر مى‌رسد.[6]

اگر هر دو دختر باشند: در صورتى که بتوانند ترک ازدواج و عمل به احتياط کنند و به عسر و حرج شديد گرفتار نشوند، احتياط آن است که از ازدواج صرف نظر نمايند و اگر ناچار از ازدواج ند، آن دو دختر مى توانند به نوبت به ازدواج مرد واحدى در آيند. به اين ترتيب که يکى را به عقد خود در آورد و بعد از طلاق و گذشتن عدّه ديگرى را عقد کند (البتّه براى اين که گرفتار مشکلات طلاق هاى متعدّد نشوند مى توانند از عقد موقّت استفاده کنند).

اگر هر دو پسر باشند: در مورد دو پسر نيز احتياط آن است که اگر ممکن است ازدواج نکنند و در صورت ضرورت انتخاب يک همسر در زمان واحد جايز نيست، ولى مى توانند به طريق بالا با يک زن ازدواج کنند و به هر حال با توجّه به اين که وجود چنين افرادى بسيار کم است ذکر اين احکام شرعى نيز اگر عجيب به نظر برسد، جاى بحث و گفتگو نيست.[7]


حکم ازدواج با دو خواهر:


مراجع عظام تقليد: انسان نمى‌تواند با دو خواهر، اگر چه رضاعى باشند يعنى بواسطه شير خوردن، خواهر يكديگر شده باشند ازدواج كند و چنانچه دو زن را عقد كند و بعد بفهمد خواهر بوده‌اند، در صورتى كه عقد آنان در يك وقت بوده هر دو باطل است و اگر در يك وقت نبوده، عقد اولى صحيح و عقد دوّمى باطل مى‌باشد.

آيات اراكى، خوئى، تبريزى: در صورتى كه عقد آنان در يك وقت بوده شوهر مخيّر است هر كدام را بخواهد اختيار كند صافى: در صورتى كه عقد آنان در يك وقت بوده در اختيار هر يك از آنها مخيّر است ولى احتياط ترك نشود به طلاق هر دو و عقد جديد به يكى از آنها [8] .


[1] . استفتاءات (امام خمينى)، ج‌3، ص: 125‌، مسأله 121?

[2] . همان‌، مسأله 122?

[3] . استفتائات بهجت، ج 4، ص 120، مسأله 4999؛ مرکز تنظيم و نشر آثار حضرت آيت الله العظمي بهجهت (قدس سره)، احکام متفرقه ازدواج، س 446?

[4] . استفتائات جديد تبريزي، ج 2، ص 334، مسأله 1377?

[5] . پايگاه اطلاع رساني دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله العظمي سيستاني، پرسش و پاسخ، ازدواج.

[6] . استفتاءات جديد (مكارم)، ج‌3، ص: 273‌، س 729

[7] . همان، ج‌1، ص 246، س 874؛ پايگاه اطلاع رساني دفتر آيت الله العظمي مکارم شيرازي، پرسش و پاسخ، ازدواج دوقلوهاي هم جنس چسبيده به هم.

[8] . تَوضيحُ المَسائِل (مُحَشّي – امام خميني)، ج 2، ص 510، مسأله 2483 .

 

 

http://askislam.ir/fa/%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC-%D8%AF%D9%88%D9%82%D9%84%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9.

*********************************************

 


*** موضوعات و عناوين اخلاقي و تربيتي و اجتماعي و اعتقادي و حديثي+پايگاه انديشوران حوزه+آيت الله سيداصغرسعادت ميرقديم لاهيجي


*** عناوين و موضوعات اخلاقي،تربيتي ، اجتماعي، سياسي.+وبلاگ نسيم معرفت+آيت الله سيداصغرسعادت ميرقديم لاهيجي

 

 
** مجموعه مقالات وگفتمانهاي اقتصادي وبانکداري اسلامي و . +بانظارت آيت الله سعادت ميرقديم لاهيجي - (**)+کليک کنيد

 

 

** مجموعه مقالات وگفتمانهاي اقتصادي وبانکداري اسلامي و . +بانظارت آيت الله سعادت ميرقديم لاهيجي - (**)+کليک کنيد + http://hakim-askari.rozblog.com/post/543 .


** مجموعه مقالات وگفتمانهاي اقتصادي وبانکداري اسلامي و . +بانظارت آيت الله سعادت ميرقديم لاهيجي - (**)+کليک کنيد + http://hakim-askari.rozblog.com/post/543 .

 


** [ احکام خمس+سايت حکيم عسکري لشت نشايي گيلاني+پرسش و پاسخ .:http://hakim-askari.rozblog.com/post/508 ]

 



حکیم زین العابدین عسکری لشت نشایی گیلانی ازدواج ,توانند ,عقد ,الله ,  ,مي ,آيت الله ,هر دو ,آلت تناسلي ,مي توانند ,ميرقديم لاهيجي ,اقتصادي وبانکداري اسلامي ,الله سيداصغرسعادت ميرقديم ,مجموعه مقالات وگفتمانهاي ,مقالات وگفتمانهاي اقتصاديمنبع

آیاسود بانک‌ها و مؤسّسات مالی اعتباری رباست؟+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی رشتی

سودِ عَلَی‌الحسابِ بانکها ربا نیست+وجه التزام یا جریمه تأخیر و دیر کردازنظر شوررای نگهبان ربا نیست+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت

اَسناد خزانه اسلامی، ابزاری مناسب برای سرمایه گذاری و ... +سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی رشتی

طرح جدید بانکداری اسلامی نه تنها مشکلات پیشین را حل نمی کند بلکه وخیم تر هم می شود...+سایت حکیم زین العابدین عسکری گیلانی لشت نشایی

درمقابل مُنکرات بايدآگاهانه برخوردنمود+ماجراي عکس مهران مديري و اون خانم+آیت الله سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی

یادی از مرحوم استاد فخرالدین حجازی+شادی روحش صلوات

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین جستجو ها

صفحه شخصی آراز داوری انجام پایان نامه کارشناسی ارشد محصولات سلولزی کامران تک آموزشگاه بورس مهدی برای تو باران چت همکاری در ترجمه مقاله واردات مواد شیمیایی-ارائه خدمات آزمایشگاهی مقالات تخصصی هایک ویژن کولرگازی ارزان از بانه